dinsdag 31 maart 2009

Reis Dominicaanse Republiek: 23 maart - 30 maart 2009

Waarom de Dominicaanse Republiek? Het is een vraag die meerdere mensen ons gesteld hebben. We hadden een beetje genoeg van de koude winter en wilden warmere oorden opzoeken. Er waren verschillende mogelijkheden, zoals Florida, Californië en de Caraïben. Omdat we graag met Kobe op één vaste plaats bleven en het rustig (relax) aan wilden doen, besloten we om voor de Caraïben te kiezen. De Dominicaanse kwam er als de meest gunstige bestemming uit.
Na een vlucht van vier uur arriveerden we in het bewolkte Punta Cana. De weersvoorspellingen zagen er niet denderend uit. Algauw merkten we dat de bewolking kwam, maar ook weer zeer snel verdween waardoor het zonnetje tenvolle haar werk kon doen. Tot en met woensdag bleef er veel wind en moesten we er af en toe een kleine regenbui bij nemen. De temperatuur was prima!
Ons hotel viel heel goed mee; het was niet het meest recente, maar er hing een pittoreske sfeer en het personeel was zeer vriendelijk. Eten en drinken konden we à volonté en dat hebben we dus niet aan onze neus laten voorbij gaan. Héérlijk, voor elk wat wils!
Woensdag volgde Tom een duikinitiatie in het zwembad. Het smaakte naar meer, maar om een diploma te halen moest je vier dagen cursus volgen. Dat was niet echt het doel van onze vakantie.:)
Donderdag zijn we met een toeristenbus (een afgedankte, omgebouwde Amerikaanse schoolbus) het land ingetrokken. We bezochten een typische boerderij (als je daar van kan spreken...), een dorpje met een basisschooltje en een kaasfabriekje. 's Middags hielden we halt op een verlaten plekje aan het strand waar we met de paarden gaan rijden zijn (Kobe vond dit super...hij zei alleen maar 'juu juu' en schaterde het uit). Nadien mochten we onze benen onder tafel schuiven om een gegrilde Caraïbische kreeft te verorberen (Tom had voor de gegrilde kip gekozen; hij is niet zo'n visliefhebber). Eerlijk gezegd vond ik dat de kreeft wat tegenviel (volgens mij een beetje te lang op de grill gelegen...). In de namiddag reden we nog naar een boomgaard waar cacaobonen, ananas, bananen en tabaksplanten gekweekt werden. We sloten af met witte magie, al denk ik eerder dat dat maar een goedkoop afsluitertje was... Algemene indruk: mooi land, mooie natuur, maar het blijft een ontwikkelingsland. De mensen leven in houten hutjes of huisjes gemaakt van golfplaten. Kleren wassen doen ze met het water uit de rivier en eten wordt gekookt op een vuurtje dat buiten aangestoken wordt.
Vrijdag was het een hoogdag voor mij: een namiddagje met de dolfijnen zwemmen. Ze kwamen ons ophalen met de bus en reden toen naar de andere kant van het eiland, namelijk naar de Caraïbische zee (wij logeerden aan de Atlantische Oceaan). Een bootje bracht ons tot aan het Dolphin Island (eigenlijk gewoon een platform in zee). We kregen dan zo'n 40 minuten de tijd om met de dolfijnen te zwemmen. Een leuke ervaring. Professionele fotografen hebben hier foto's van getrokken. Als ik er in slaag om ze van de DVD te halen, zet ik ze vast en zeker nog op de blog.
Zaterdag en zondag bleven we in het hotel en speelden met Kobe op het strand en in het zwembad. Een waar paradijs voor Kobe en het zand vond hij ook lekker :(
De week was snel om, maar we hebben echt genoten!

In het resort.
De hotelketen had drie gelijkaardige hotels naast elkaar liggen. De tuinen en stranden waren aangrenzend zodat we gemakkelijk een wandeling konden maken door elkaars tuinen.

In het resort

De winkeltjes in het resort.

In het resort.
Flamingo's en witte reigers krijg je er gratis bij.

Onze daguitstap - op de bus.

Natuurlijk ook een commerciële stop, wat had je gedacht!

De bus van onze daguitstap.

Een basisschooltje. Je bent schoolplichtig tot je 16 jaar. Aangezien je zelf moet instaan voor het betalen van het schooluniform en je materiaal, gaan de meeste kinderen niet naar school wegens geldgebrek.

Onderweg, een typisch huisje.

Jaja, het paradijs!

De rijstvelden.

Het huisje van de witte magiër.

Op weg naar Dolphin Island.