dinsdag 12 mei 2009

Reisverslag 3 - En route!

Voilà, op 5 mei begonnen wij aan onze route van LA naar San Francisco. Aangezien we die ochtend het Getty Center nog bezochten, vertrokken we met een halve dag vertraging. Die schade konden we inhalen in Santa Barbara. Wat één van de hoogtepunten op onze route moest worden, eindigde in een domper... We hadden graag de Mission bezocht, maar omwille van de beginnende bosbrand, waren de wegen er naartoe volledig afgesloten. We hadden toch nog even tijd om het Courthouse te bezoeken en iets te drinken op een gezellig terrasje. In Santa Barbara hadden we graag wat langer gebleven, maar ons hotel in Pismo Beach was al geboekt, dus we moesten wel doorrijden. In de late namiddag arriveerden we in "The Cottage Inn By the Sea", een gezellig hotelletje (wel aan een drukke baan) met uitzicht op de oceaan en de prachtige kustlijn! We sloten onze dag af op het terras van een restaurant waar Saskia crab à volonté kon eten. Héérlijk! Tom had wat minder succes met zijn sliced beef met hamburgerbroodje.
De volgende morgen sprongen we terug de auto in richting San Simeon. Onderweg stopten we nog even in Cambria, gekend om Nit Wid Ridge. Dit is een huis, volledig opgebouwd uit afval. Momenteel is het niet meer bewoond en fungeert het als 'museum'. Omdat we toch beseften dat we krap van timing zaten, besloten we het niet te bezoeken. Het bezoek aan Hearst Castle in San Simeon was HET hoogtepunt van onze route. Gewoonweg prachtig! Dit kasteel werd in opdracht van de Amerikaanse krantenmagnaat William Randolph Hearst gebouwd als eerbetoon aan zijn moeder. De ideeën voor dit kasteel had hij opgedaan in zijn kindertijd, toen hij met zijn moeder door Europa reisde. Na een rondleiding van anderhalf uur hadden we enkel de tuin, de zwembaden, de gastenverblijven en de gelijkvloers van het kasteel gezien. Twee andere touren leiden je tot verder in het kasteel. Het bezoek werd afgesloten door een prachtige film over William Hearst en zijn kasteel, gemaakt door National Geographic.
Back to Highway 1, richting Monterey. Onderweg stopten we nog even om zeeolifanten in hun natuurlijke omgeving te aanschouwen. Na een heel kronkelige, maar adembenemende weg (heel moeilijk vast te leggen op foto) langs de kust en een 30-tal minuten oponthoud door wegenwerken kwamen we aan in Monterey. Het hotel (Best Western) was deze keer zeer miniem en dus niet echt een aanrader. Na een minder goede nacht (veel lawaai van verkeer) bezochten we in Monterey the Fishermann's Wharf en maakten we een wandeling door Cannery Row, gekend uit enkele boeken van John Steinbeck (die ik vroeger in het middelbaar nog heb moeten lezen). Alvorens door te rijden naar San Francisco, maakten we nog een korte stop in Salinas, het geboortedorp van John Steinbeck, om er zijn 'thuis' te bezoeken. Momenteel is het huis verbouwd tot restaurant, maar we kregen toch snel een korte rondleiding en wat uitleg over de gelijkvloers. Uiteindelijk kwamen we aan in San Francisco. Na een heerlijke Mexicaanse maaltijd in Chevy's kropen we moe, maar voldaan in ons bed.
Een tip voor wie dit ook zou doen... Wij zijn in drie dagen van LA naar San Francisco gereden, wat van afstand ideaal is. Je zit nooit langer dan 3u per dag in de auto, maar er is onderweg enorm veel te zien dat je er gemakkelijk een week voor kan uittrekken!

Santa Barbara - Courthouse

Monterey - getrokken van op het terras waar Saskia haar 'Crab all you can eat' gegeten heeft! :)

Cambria - Nit Wid Ridge

San Simeon - Hearst Castle

San Simeon - Sea Elephants Vista Point
Onderweg op Highway 1

Monterey - een zeeleeuw langs de pier. Op het einde van de pier werden we verrast door wel honderd zeeleeuwen en zeevogels!

Monterey - leuk pleintje aan Cannery Row

Salinas - het huis van John Steinbeck.

Leen zei

Ik wil terug naar de highway 1...