dinsdag 12 mei 2009

Texas - Californië: Reisverslag 1

Op 30 april namen we in Newark het vliegtuig richting San Antonio, Texas. Na een kleine 4 uurtjes vliegen, kwamen we rond 5pm plaatselijke tijd aan. Samen met Luk en Claudine reden we naar het hotel (vlak naast de Alamo gelegen) en na een kleine verfrissing stapten we richting River Walk om iets te eten. De River Walk kan je omschrijven als een groene oase van rust midden in de stad.
De volgende dag (1 mei) bezochten we drie voorname 'Spanish Missions' in de omgeving. Deze 'missions' werden in de 18de eeuw opgericht door Spaanse missionarissen die de plaatselijke Indianen wilden 'beschermen' tegen de oprukkende Apachen en tegen de Europese ziektes die de kolonisatie met zich meegebracht had. Na het bezoek aan twee pittoreske overdekte Mexicaanse markten, sloten we onze dag af met een boottochtje langs de River Walk.
Zaterdag stond 'The Alamo' op het programma. Dit beroemde fort, waar o.a Davy Crockett sneuvelde, deed voorheen ook dienst als missiepost (Misión San Antonio de Valero).
Voor zaterdagavond had Luk een 'rodeo' op de planning staan. Vooraleer richting dit evenement te vertrekken, maakten we een korte maar zeer mooie wandeling door het King William District in San Antonio. Hier vind je prachtige woningen uit de vroege 19de eeuw. Rond 6pm arriveerden we op de ranch alwaar we eerst genoten van een lekkere BBQ vooraleer de show startte. Het Amerikaanse patriotisme kwam weer helemaal naar boven. De openingsceremonie bestond uit een groep ruiters die met Texaanse vlaggen (en natuurlijk de Stars and Stripes op kop) door de arena raasden. Een jonge vrouw zong vervolgens live het Amerikaanse volkslied terwijl één ruiter met de Amerikaanse vlag de arena doorkruiste. Het publiek was muisstil...de mannen droegen hun cowboyhoeden op het hart. Na een klein gebedje 'pray for our troops and that they may fight for the freedom of our country and please let them return home safely' begon het spektakel. Al bij al toch een leuke show (GAIA-aanhangers blijven er beter weg...). De rodeo-avond werd afgesloten met live country music, maar aangezien Kobe echt heel moe was, hebben we hier helaas forfait voor moeten geven.
Op zondag 3 mei zat het korte verblijf in Texas er al op. Luk en Claudine bleven nog enkele dagen in Texas, maar wij trokken verder richting Californië. Meer hierover kunnen jullie spoedig lezen in reisverslag 2 (LA), 3 (route tussen LA en San Francisco) en 4 (San Francisco).

Misión San José

Kerkportaal van San José.

Misión Espada.

Boottocht langs de River Walk.

Kerkje aan The Alamo.

"Remember the Alamo!"

Eén van de 19de eeuwse huizen in het King William District.